Żelazo to pierwiastek, będący jednym z ważniejszych składników mineralnych, występujących w ludzkim organizmie. Jego niedobory mogą wywoływać nieprzyjemne objawy i prowadzić do anemii. Dlatego w przypadku większego zapotrzebowania na żelazo, warto wzbogacić swoją dietę obfitującymi w nie pokarmami lub zastosować odpowiednią suplementację.

Na co pomaga żelazo?

Żelazo to jeden z wielu ważnych pierwiastków, występujących w ludzkim organizmie. W większości znajduje się ono w hemoglobinie – białku będącym jedną z głównych składowych krwi. Na co wpływa żelazo? Przede wszystkim odgrywa ono bardzo ważną rolę przy transporcie tlenu w tkankach mięśniowych i narządach całego ciała. Jest również odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, dzięki czemu stanowi naturalną ochronę przed wszelkimi infekcjami. Nie bez znaczenie jest również wpływ tego składnika mineralnego na układ nerwowy, głównie na wsparcie funkcji fizycznych i intelektualnych. Żelazo ma ponadto duży wpływ na cerę, między innymi zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry.

Niedobory żelaza – jak je rozpoznać i kiedy występują?

Niedobory żelaza w organizmie mogą skutkować nieprzyjemnymi dolegliwościami, a nawet prowadzić do poważnych schorzeń, takich jak anemia (niedokrwistość). Jest ona spowodowana nieprawidłowościami w funkcjonowaniu układu krwionośnego, przede wszystkim spadkiem ilości czerwonych krwinek, obniżeniem poziomu hemoglobiny i zmniejszoną zdolnością krwi do transportowania tlenu. Do jej głównych objawów należą uczucie zmęczenia, osłabienie, spadek kondycji fizycznej oraz omdlenia.

Niedokrwistość jest efektem dużych niedoborów żelaza i dlatego jej leczenie powinno być konsultowane z lekarzem. Jednak w przypadku mniejszych niedoborów najczęściej wystarczy wzbogacić swoją dietę o pokarmy bogate w żelazo lub zastosować odpowiednią suplementację.

A jak rozpoznać, że organizm potrzebuje większych ilości żelaza? W przypadku jego małych i średnich niedoborów mogą pojawiać się dolegliwości charakterystyczne dla anemii, jednak znacznie mniej nasilone. Ponadto objawami większego zapotrzebowania na żelazo są zawroty głowy, problemy ze snem, trudności w koncentracji, wysuszona skóra, wypadanie włosów czy większa łamliwości paznokci.

Źródła pokarmowe bogate w żelazo

W przypadku zwiększonego zapotrzebowania na żelazo, warto do swojej codziennej diety dodać źródła pokarmowe bogate w ten pierwiastek. Należą do nich na przykład:

  • wątroba (drobiowa, wieprzowa, wołowa), czerwone mięso oraz podroby z dużą zawartością krwi (na przykład kaszanka),
  • żółtka jaj.
  • kakao,
  • orzechy pistacjowe, nasiona dyni i słonecznika,
  • soja, biała fasola, szpinak, ziemniaki, brokuły ,
  • śliwki, morele, jabłka i jagody,
  • ryby (makrela, śledź, sardynki).

Suplementy diety z żelazem – na co je stosować?

Jedną ze skutecznych metod przeciwdziałania niedoborom żelaza jest również przyjmowanie suplementów, zawierających ten ważny dla organizmu składnik mineralny. Zazwyczaj można je nabyć w formie tabletek, kapsułek lub kropli. Oprócz żelaza zawierają one często inne wartościowe składniki, takie jak kwas foliowy, witaminę C czy witaminy z grupy B. 

Suplementacja żelazem może być niekiedy konieczna dla osób nie spożywających produktów zwierzęcych, w których zawarta jest duża ilość tego pierwiastka. W tym wypadku regularne przyjmowanie preparatów z żelazem może przyczynić się do lepszego funkcjonowania organizmu.

Należy pamiętać, że w przypadku dużych niedoborów należy koniecznie skontaktować się z lekarzem, który zaproponuje najbardziej odpowiednią formę suplementacji.