Czym może grozić niedobór witamin u najmłodszych, co powinno jeść nasze dziecko, by móc cieszyć się dobrym zdrowiem oraz dlaczego warto postawić na suplementację? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

Niedobór witamin u dzieci. Najczęstsze przyczyny

Zanim sprawdzimy, jak radzić sobie z problemem hipowitaminozy u dzieci, najpierw przyjrzyjmy się najczęstszym przyczynom jej występowania. Należą do nich:

  • Nieprawidłowa dieta: uboga w warzywa, owoce, mięso, ryby oraz nabiał i jednocześnie bogata w produkty zawierające duże ilości cukrów prostych, soli i nasyconych kwasów tłuszczowych. Do niedoboru witamin i minerałów zazwyczaj dochodzi w sytuacjach, gdy maluch zbyt często sięga po słodycze i słone przekąski, a zamiast odpowiednio zbilansowanych posiłków, regularnie posila się wysoko przetworzonymi produktami, w których zawartość niezbędnych substancji odżywczych jest niezwykle niska. Pamiętajmy, że aby nasze dziecko jak najdłużej cieszyło się dobrym zdrowiem i codziennie tryskało energią, przede wszystkim powinniśmy zrezygnować (lub bardzo ograniczyć) podawanie mu wszelkiego rodzaju pół-produktów, gotowych dań oraz szkodliwych przysmaków;
  • Regularny i zbyt intensywny wysiłek fizyczny: przyczynia się do przyśpieszenia procesów metabolicznych u naszej pociechy, co istotnie utrudnia wchłanianie witamin i minerałów[1]. Taki stan rzeczy nie oznacza jednak, że maluch w ogóle nie powinien uprawiać sportu, wręcz przeciwnie – odpowiednia ilość ruchu jest niezwykle ważna dla jego rozwoju! Starajmy się jednak nie dopuszczać do przeciążenia organizmu i dbajmy o wypoczynek naszej pociechy pomiędzy treningami;
  • Niektóre choroby: np. celiakia, alergie pokarmowe czy dolegliwości ze strony jelit również mogą skutkować zaburzeniem wchłaniania składników odżywczych u dzieci.

Jak objawia się niedobór witamin u dzieci?

Niedobory witamin mogą objawiać się na wiele różnych sposobów. Do najczęściej występujących symptomów u dzieci należą:

  • Wysypka, spierzchnięta i wysuszona skóra, zahamowanie wzrostu, problemy ze wzrokiem, suchość oczu oraz osłabienie włosów i paznokci występują przy niedoborze witaminy A;
  • Spadek odporności oraz częste infekcje (zwłaszcza dróg oddechowych) pojawiają się przy niedoborze witaminy C;
  • Bóle kostne, osłabienie mięśni, zaparcia oraz krzywica [2] występują przy niedoborze witaminy D;
  • Apatia, zmęczenie, problemy z koncentracją oraz rogowacenie skóry może pojawić się przy okazji niedoboru witaminy E;
  • Brak, apetytu ospałość, zmiany nastrojów, bóle głowy oraz drętwienie kończyn zazwyczaj występują przy niedoborze witaminy B12[3].

Witaminy na talerzu, czyli zdrowa dieta dla dzieci

Jednym z najlepszych sposobów na dostarczenie naszej pociesze odpowiednich substancji odżywczych jest zapewnienie jej zdrowej i zbilansowanej diety. Jakie witaminy dla dziecka powinny znaleźć się w codziennie podawanych mu produktach spożywczych?

  • Witamina A: mleko i przetwory mleczne, tłuste ryby, wątroba, jaja, bataty, dynia i szpinak;
  • Witaminy z grupy B:
    • Biotyna – pomidory, marchew, produkty pełnoziarniste i żółtka jaj;
    • Kwas foliowy – sałata, brokuły, kapusta, buraki, bób i orzechy;
    • Witamina B12 – mleko i jego przetwory, mięso, ryby, jaja, podroby i drożdże[4];
    • Witamina B6 – ziemniaki, brokuły, produkty zbożowe i banany;
  • Witamina C: papryka, natka pietruszki, czarna porzeczka i cytrusy;
  • Witamina D: ser żółty, tłuste ryby morskie, masło i żółtka jaj;
  • Witamina E: nasiona słonecznika, sezam, migdały, orzechy włoskie i produkty pełnoziarniste.

Warto pamiętać również o:

  • Żelazie: podroby, nasiona, ziarna, pistacje i suszone morele;
  • Magnezie: kakao, soja, kasze i rośliny strączkowe;
  • Wapniu: mleko, twaróg, ser żółty i kefir;
  • Cynku: wątróbka, kasza gryczana, ryby i pestki dyni.

Suplementy dla najmłodszych

Zdarza się, że choć bardzo staramy się zapewnić maluchowi najlepszą opiekę i skrupulatnie podchodzimy do kwestii planowania jego posiłków, to niestety czasami nasze wysiłki okazują się niewystarczające. Co zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim postawmy na dobrej jakości suplementy diety, dzięki którym szybko i skutecznie uzupełnimy niedobory w organizmie malucha. Jakie składniki powinny zawierać najlepsze witaminy dla dzieci? Przede wszystkim kwas foliowy, biotynę i niacynę (oraz inne witaminy z grupy B), a także witaminy A, D, E i C.

Pamiętajmy jednak, że choć większość aptek i drogerii ma w swoim asortymencie ogromny wybór różnego rodzaju suplementów dla dzieci, okazuje się, że nie wszystkie z nich pozytywnie wpływają na zdrowie naszych pociech. Jakie preparaty są naprawdę skuteczne? Jednym z najczęściej polecanych produktów tego rodzaju są Bodymisie marki Bodymax, które nie tylko zawierają najpotrzebniejsze witaminy i minerały, ale również występują w postaci pysznych żelek, uwielbianych przez najmłodszych.

Inne sposoby na poprawę kondycji naszego malucha

Skoro wiemy już, w jakie witaminy dla dzieci warto zainwestować oraz sprawdziliśmy, co najlepiej nakładać na talerz naszej pociechy, przyjrzymy się teraz innym elementom, które mają wpływ na zdrowie i samopoczucie.

Ruch i świeże powietrze

Zabawy na świeżym powietrzu pozytywnie wpływają na kształtowanie oraz pracę mózgu dziecka. Pamiętajmy, że ruch z jednej strony poprawia dotlenienie małego organizmu, a z drugiej pobudza rozwój jego komórek nerwowych.

Wypoczynek

Odpowiednia ilość dobrej jakości snu ma ogromne znaczenie w kwestii prawidłowego rozwoju malucha i dlatego warto zadbać, by dziecko przesypiało co najmniej 9 godzin na dobę.

Rutyna i minimalizacja stresu

Codzienna rutyna sprawia, że dziecko czuje się bezpiecznie, a jego organizm nie musi tracić energii na denerwowanie się niepotrzebną niepewnością i może spokojnie zająć się swoim rozwojem.


[1] https://mgr.farm/opinie/hipowitaminoza-awitaminoza-i-witareksja-czyli-kiedy-brakuje-nam-witamin/

[2] https://www.farmacjapraktyczna.pl/2011/12/niedobor-witamin-dzieci-konieczna-suplementacja/

[3] https://mito-med.pl/artykul/witamina-b12-dla-dzieci

[4] https://www.edziecko.pl/zdrowie_dziecka/7,79364,24280573,witamina-b12-wlasciwosci-zrodla-niedobory.html