Jak wzmocnić ciało i umysł po 50-siątce? Podpowiadamy!

Niedobór witamin u seniorów. Przyczyny i objawy

Zanim sprawdzimy, jak za pomocą diety możemy zadbać o zdrowie oraz jakie witaminy dla seniora okażą się najlepsze, najpierw zastanówmy się, czym tak naprawdę grozi niedobór witamin u osób w starszym wieku. Pamiętajmy, że seniorzy zdecydowanie bardziej są narażeni na nieprzyjemne skutki hipowitaminozy i dlatego już od 50. roku życia powinniśmy zacząć zwracać szczególną uwagę na zdrową dietę oraz, w razie potrzeby, rozpocząć dodatkową suplementację niezbędnych substancji. Dzięki temu w późniejszych latach będziemy mniej narażeni na problemy związane z deficytem witamin i minerałów, co z kolei poprawi naszą ogólną kondycję oraz pozytywnie wpłynie na samopoczucie.

Jakie są najczęstsze przyczyny niedoboru witamin u osób starszych?

  • Seniorzy często zmagają się z wieloma chorobami, które spowalniają lub zupełnie uniemożliwiają im wchłanianie witamin i minerałów z pokarmu.
  • W związku ze swoimi dolegliwościami osoby starsze nierzadko przyjmują spore ilości różnego rodzaju leków, które również mogą przyczyniać się do rozwoju hipowitaminozy.
  • Zdarza się, że seniorzy spożywają zbyt mało warzyw i owoców, a ich dieta bywa zbyt monotonna i nieodpowiednio zbilansowana. Problemem jest także przewlekły brak apetytu, z którym często zmagają się osoby w podeszłym wieku.

Jakie symptomy występują przy niedoborze witamin u osób starszych?

  • Zaburzona praca układu immunologicznego, a co za tym idzie obniżona odporność i zwiększona podatność na choroby;
  • Często nawracające infekcje;
  • Szybkie starzenie się skóry i utrata jej elastyczności;
  • Przesuszenie błon śluzowych;
  • Zaburzenia widzenia;
  • Przewlekłe zmęczenie;
  • Suchość włosów i łamliwość paznokci;
  • Zmniejszony apetyt;
  • Przesuszenie lub łuszczenie się skóry;
  • Kruchość kości, która może przerodzić się w osteoporozę;
  • Bóle, drżenie i ogólne osłabienie mięśni;
  • Zespół suchego oka;
  • Problemy z koncentracją;
  • Kłopoty z pamięcią;
  • Anemia;
  • Spowolniony metabolizm;
  • Zaburzenia pracy gospodarki hormonalnej;
  • Zaburzenia równowagi.[1]

Zdrowa dieta, czyli witaminy na talerzu

Walkę z niedoborem witamin u seniorów rozpocznijmy od zdrowej, zbilansowanej diety. Pamiętajmy, że odpowiedni sposób odżywiania, pozwoli nam nie tylko uchronić się przed uciążliwymi dolegliwościami, związanymi z hipowitaminozą, ale również sprawi, że poczujemy w sobie nowe pokłady energii.

Jakie witaminy są dla seniorów najistotniejsze i w jakich produktach należy ich szukać?

  • Witamina D: ma istotny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego, chroni przed osteoporozą, wzmacnia odporność oraz spowalnia proces pogarszania się słuchu. Do najlepszych źródłem witaminy D należą tłuste ryby, mleko, grzyby i wątroba[2].
  • Witamina E: spowalnia procesy starzenia się komórek, chroni przed miażdżycą i łagodzi objawy łuszczycy. Znajdziemy ją w nasionach, orzechach, kaszach i produktach pełnoziarnistych.
  • Witamina C: wspomaga pracę układu immunologicznego, działa przeciwzapalnie, poprawia przyswajalność żelaza. Bogatymi źródłami witaminy C są kapusta kiszona, cytrusy, papryka i czarna porzeczka.
  • Witamina A: jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania oczu, wzmacnia odporność, obniża poziom cholesterolu oraz poprawia kondycję naszych włosów, skóry i paznokci.[3] Znajdziemy ją w maśle, jajach, batatach, jarmużu i podrobach.
  • Witaminy z grupy B: łagodzą napięcie nerwowe, poprawiają sprawność intelektualną i pozytywnie wpływają na zdrowie psychiczne. Do najlepszych źródeł witamin z grupy B należą wątroba, ryby, jaja i nabiał, fasola oraz orzechy.

Suplementy diety, czyli witaminy w formie tabletek

Choć zbilansowana dieta ma niezwykle istotne znaczenie w kwestii dostarczania organizmowi odpowiednich substancji odżywczych, to po 50. roku życia może okazać się niewystarczająca. Aby mieć pewność, że naprawdę skutecznie dbamy o swoje zdrowie, oprócz nakładania na talerz świeżych warzyw i owoców, zainwestujmy również w dobrej jakości suplementy diety, których regularne przyjmowanie sprawi, że szybko poczujemy się o kilka lat młodsi. Jakich składników należy szukać w dostępnych na rynku zestawach witamin dla seniorów?

  • Witamin D, E, C, A i B;
  • Kwasu foliowego: który ma działanie krwiotwórcze, chroni przed anemią, reguluje funkcjonowanie wszystkich komórek w organizmie oraz wspomaga pracę układu nerwowego. Jednym z najczęściej polecanych produktów z jego dużą zawartością jest Bodymax Vital 50+ przeznaczony dla osób powyżej 50. roku życia;
  • Magnezu: który poprawia trawienie, wzmacnia układ oddechowy, przeciwdziała tworzeniu się kamieni w nerkach oraz chroni przed cukrzycą typu 2[4];
  • Żelaza: które wspomaga pracę układów immunologicznego i nerwowego, poprawia sprawność intelektualną oraz sprzyja oczyszczaniu organizmu z toksyn;

[1] M. Kupisz-Urbańska, K. Galus, Epidemiologia niedoboru witaminy D u osób w podeszłym wieku — wybrane zagadnienia, „Gerontologia Polska”, tom 19, nr 1, str. 1

[2] http://dobretluszcze.pl/witamina-d/

[3] https://www.ekologia.pl/zdrowie/witaminy-i-suplementy/witamina-a-prowitamina-a-beta-karoten-retinol-wlasciwosci-dzialanie-i-wystepowanie-witaminy-a,21430.html

[4] https://www.profilaktykawmalopolsce.pl/centrum-wiedzy/witaminy-i-mineraly/1043-magnez-dlaczego-jest-tak-wazny-dla-naszego-organizmu