Dbanie o odporność to zadanie na cały rok. Nasz układ immunologiczny potrzebuje odpowiednich działań, by sprawnie funkcjonować. Jakie są najlepsze, sprawdzone sposoby na odporność? Zobacz nasze propozycje.

Zdrowie to jeden z elementów wpływających na nasze poczucia szczęścia. Element podstawowy, najważniejszy. Bez niego nie jesteśmy w stanie realizować się w innych obszarach: pracy, relacjach czy pasjach. Dbanie o dobrą kondycję naszego organizmu powinno być czynnością permanentną. Cieszenie się dobrym zdrowiem zaczyna się od zbudowania silnej odporności, czyli zadbania o nasz układ immunologiczny.

Odporność: czym jest?

Odporność to zdolność organizmów wielokomórkowych do przeciwstawiania się szkodliwym mikroorganizmom przed wnikaniem do ich komórek.

Odporność jest sumą wszystkich występujących naturalnie mechanizmów obronnych, które chronią ludzi przed chorobami. Podstawowym zadaniem układu odpornościowego jest rozróżnianie, które cząsteczki chemiczne w organizmie są jego własne, a które obce i potencjalnie niebezpieczne.

Wzmocnienie odporności: co trzeba robić?

Redukcja stresu, lepszy sen i regeneracja, dużo ruchu i świeżego powietrza, zbilansowana dieta, a także odpowiedni poziom witamin, minerałów oraz dbanie o florę bakteryjną jelit. To prosta recepta na wzmocnienie odporności. Ten skrót jednak w praktyce nie wszystkim wychodzi.

Sposoby na odporność: od tego zacząć

Zadbanie o poszczególne aspekty wzmacniania odporności bywa trudne w codziennym życiu. Warto zatem przeanalizować poszczególne czynniki:

  • Jaki mam sen? Ile godzin śpię i czy odpowiednio się regeneruje?
  • Czy moje życie jest stresujące? Jak dbam o swój komfort psychiczny?
  • Ile czasu poświęcam na sport i aktywność fizyczną? Czy spędzam czas na świeżym powietrzu?
  • Jak wygląda moja dieta? Czy jem zdrowo i różnorodnie?
  • Czy regularnie się badam? Czy wiem, jaki mam poziom witamin i minerałów?

Naturalne sposoby na wzmocnienie odporności: sen

Sen i jego jakość znacząco wpływają na nasze samopoczucie, zdolność organizmu do prawidłowej regeneracji, a tym samym na układ immunologiczny i odporność.  Około ⅓ życia spędzamy śpiąc, niestety dość mocno redukujemy ilość tej niezastąpionej formy odpoczynku. Optymalna liczba godzin snu to 7-9. Zbyt krótki sen i zła jego jakość obniżają odporność.

Powinniśmy spać nie krócej niż 7 godzin dziennie. Należy zadbać również o jakość nocnego wypoczynku. Warto przed położeniem się do łóżka wywietrzyć pomieszczenie, na minimum godzinę przed zaśnięciem zrezygnować z korzystania z ekranów tj. telefonu, telewizora, komputera czy innych urządzeń. Lepiej poczytać książkę albo posłuchać relaksującej muzyki. Przed snem nie powinniśmy się objadać, ale też nie możemy iść spać głodni. Nie musimy trzymać się zasady niejedzenia po godzinie 18 – to mit, ponieważ wszystko zależy od tego, o której się kładziemy. Zadbajmy o to, by iść do łóżka z uczuciem optymalnego najedzenia (czyli nie jesteśmy ani głodni, ani przejedzeni). Pozwoli to na odpowiednie uwalnianie insuliny w nocy i lepsze samopoczucie tuż po przebudzeniu. 

Aktywność fizyczna i dobra dieta na wzmocnienie odporności

Wiele badań wskazuje, że regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko chorób. Regularne wykonywanie umiarkowanych sportów przez 1-2 godziny dziennie zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji górnych dróg oddechowych nawet o 1/3 . Osoby spacerujące przez 40 minut dziennie o połowę rzadziej niż osoby nieaktywne opuszczają szkołę lub pracę z powodu przeziębienia lub grypy [1]. Jak wzmocnić odporność? Spaceruj! Wyjdź do lasu, na łąkę, w góry – gdziekolwiek, byle przebywać na świeżym powietrzu.

Z kolei dieta powinna być przede wszystkim odpowiednio zbilansowana – bogata w warzywa, rośliny strączkowe, kasze, chude mięso i dobrej jakości tłuszcze (np. oliwa z oliwek, awokado, czarnuszka, olej z wiesiołka). Bilans składników odżywczych to jednak nie wszystko – ważne jest dostarczanie organizmowi witamin o działaniu antyoksydacyjnym, składników mineralnych, wysokowartościowego białka, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, probiotyków, prebiotyków.

Zimą i jesienią warto wybierać warzywa bogate w witaminę C: paprykę, nać pietruszki, brukselkę, szpinak. Żeby uzupełnić braki składników odżywczych, warto sięgnąć też po Bodymax Immuno – preparat, którego składniki kompleksowo wzmacniają organizm i układ odpornościowy. Znajdziemy tu bogaty zestaw witamin i minerałów, które wpłyną pozytywnie na nasz układ immunologiczny, a także cenne składniki roślinne.

Odporność jest także ściśle związana z jakością naszego życia – im mniej stresu, a więcej dobrych relacji i radości, tym nasz organizm lepiej funkcjonuje. Dbajcie o siebie!


[1] https://ncez.pl/aktywnosc-fizyczna/osoby-dorosle/aktywnosc-fizyczna-a-odpornosc-organizmu