Stres i zmęczenie dopadają nas w różnych momentach życia, ale zdecydowanie najbardziej uciążliwe są podczas sesji egzaminacyjnych i w trakcie innych okresów wytężonej nauki. Jak sobie z nimi radzić?

Problemy z koncentracją. Najczęstsze przyczyny

Aby skutecznie poradzić sobie rozproszeniem, musimy przede wszystkim zastanowić się, jakie są przyczyny jego pojawienia. Co najczęściej wpływa na kłopoty ze skupieniem?

  • Nieodpowiednia dieta: bogata w żywność wysoko przetworzoną, słodycze oraz słone przekąski i jednocześnie uboga w warzywa, owoce, ryby i chude mięso, może doprowadzić do hipowitaminozy, czyli stanu niedoboru witamin i minerałów w organizmie. Pamiętajmy, że jeśli nie dostarczymy sobie odpowiedniej ilości substancji odżywczych każdego dnia, to sprawimy, że zdecydowanie trudniej będzie nam się skupić i nie będziemy w stanie funkcjonować na najwyższych obrotach.
  • Odwodnienie: zmniejsza naszą sprawność intelektualną i istotnie spowalnia procesy myślowe, zachodzące w mózgu. Niedobór wody może prowadzić nie tylko do problemów z koncentracją, ale również do kłopotów z pamięcią krótkotrwałą, myśleniem logicznym oraz innymi procesami poznawczymi[1]. Aby uniknąć tego typu dolegliwości, wypijajmy około 2 litrów wody mineralnej dziennie.
  • Długotrwały stres: może doprowadzić do zmian w tej części mózgu, która jest odpowiedzialna za pamięć i koncentrację. Oprócz tego krótkotrwały, ale bardzo intensywny stres często wywołuje luki w pamięci i zupełnie uniemożliwia nam skupienie się na wykonywanym zadaniu.
  • Brak wypoczynku i zbyt mało snu: skutkują chronicznym zmęczeniem, które prowadzi do mniej wydajnego funkcjonowania i może objawiać się trudnościami z koncentracją.
  • Szybkie tempo życia: często wiąże się z wykonywaniem kilku zadań naraz, natłokiem codziennych obowiązków, poczuciem przytłoczenia oraz przewlekłym stresem, który ogranicza nasze zdolności poznawcze.
  • Rozpraszacze: w postaci smartfonów, tabletów, telewizorów i innych urządzeń elektronicznych co kilka minut odwracają naszą uwagę, sprawiając, że skupienie się na określonym zadaniu staje się niezwykle trudne.
  • Nieodpowiednie warunki pracy: czyli niewłaściwie oświetlenie, niewietrzenie pomieszczenia, w którym się uczymy oraz panujące w nim bałagan i hałas często są przyczynami problemów z koncentracją[2].

Pamiętajmy, że kłopoty ze skupieniem mogą być również objawem niektórych chorób i dlatego w razie jakichkolwiek wątpliwości w tym zakresie, należy jak najszybciej skontaktować się z lekarzem.

Najlepsze sposoby na poprawę koncentracji

Co pomaga na koncentrację oraz poprawia naszą sprawność intelektualną?

Dieta

Jednym z najlepszych sposobów na polepszenie kondycji naszego mózgu jest zdrowa, zbilansowana dieta. Jakie produkty nakładać na talerz, by cieszyć się wspaniałą pamięcią i zdolnością skupienia?

  • Tłuszcze (zwłaszcza te zawierające kwasy omega), które wzmacniają cały układ nerwowy. Znajdziemy je w tłustych rybach morskich, awokado, olejach roślinnych i orzechach;
  • Produkty z dużą zawartością magnezu, zwiększające wydajność mózgu: nasiona, pestki, płatki owsiane i brązowy ryż;
  • Produkty bogate w kwas foliowy, który chroni neurony przed uszkodzeniem. Należą do nich zielone warzywa (np. brokuły, szpinak, brukselka), cytrusy, pieczywo pełnoziarniste i przetwory mleczne;
  • Produkty z dużą zawartością witamin z grupy B, które wzmacniają pamięć, poprawiają jakość snu oraz łagodzą napięcie. Należą do nich rośliny strączkowe, drób, jaja, nabiał, wątroba i ryby;
  • Produkty bogate w potas, który zmniejsza uczucie zmęczenia, przeciwdziała problemom z koncentracją oraz wspomaga funkcjonowanie naszego mózgu. Dobrymi źródłami potasu są ziemniaki, suszone morele, banany i pomidory.[3]

Suplementy

Czasami zdarza się, że choć naprawdę staramy się zdrowo jeść, a nasze posiłki są urozmaicone i zbilansowane, mimo wszystko naszemu organizmowi wciąż brakuje niektórych składników odżywczych. W takich sytuacjach często dochodzi do zaburzeń pracy mózgu, a my czujemy się zmęczeni i mamy problemy ze skupieniem. Jak poradzić sobie w takich chwilach? Co wybrać na koncentrację? Przede wszystkim postawmy na dobrej jakości suplementy diety, które w swoim składzie zawierają odpowiednie ilości substancji, poprawiających funkcjonowanie naszego układu nerwowego. Pamiętajmy, że w formule tego rodzaju preparatów powinny znajdować się ekstrakty z żeń-szenia oraz z nasion guarany, które skutecznie pobudzą mózg i poprawią koncentrację. Który z produktów dostępnych na rynku okaże się w naszym przypadku najlepszy? Jednym z najczęściej polecanych suplementów tego typu jest Bodymax Focus – działa nie tylko szybko, ale przede wszystkim skutecznie.

Ruch

Skoro wiemy już, co wybierać na koncentrację zarówno w sklepie spożywczym, jak i w aptece, sprawdźmy teraz, jak jeszcze możemy wspomóc pracę naszego układu nerwowego.

Kiedy w czasie sesji egzaminacyjnej zaczyna brakować energii i czujemy, że mózg spowija gęsta mgła, to znak, że nadszedł czas na przerwę. Jak najlepiej wykorzystać tę chwilę oddechu? Postawmy na ruch. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że ćwiczenia na świeżym powietrzu to z jednej strony świetny sposób na dotlenienie organizmu, a z drugiej doskonała metoda na zresetowanie i zdystansowanie się. Po takiej aktywnej przerwie łatwiej będzie skupić się na dalszej nauce.


[1] https://tygi.pl/zdrowie-i-uroda/dlaczego-odwodnienie-organizmu-wplywa-na-prace-mozgu.html

[2] https://braingym.pl/jak-poprawic-koncentracje/

[3] https://przyjazny-dietetyk.pl/dieta-na-pamiec-i-koncentracje