Lecytyna kojarzy się przede wszystkim ze składnikiem mającym korzystny wpływ na pamięć i koncentrację. Warto jednak wiedzieć, że to nie wszystkie właściwości lecytyny. Jak działa, na co pomaga i dlaczego warto ją stosować? Jak długo można zażywać lecytynę? Odpowiadamy na najważniejsze pytania! 

Lecytyna – co to jest?

Lecytyna kojarzy się przede wszystkim ze składnikiem preparatów wspierających wydajność umysłu, koncentrację i pamięć. Warto jednak wiedzieć, że jest to mieszanka różnych związków (przede wszystkim fosfolipidów) naturalnie występująca w ludzkim organizmie – a ściślej: w każdej komórce ciała. Pełni przy tym szereg istotnych funkcji. Jeśli pojawią się jej niedobory, trzeba je uzupełnić, by organizm mógł nadal prawidłowo i wydajnie funkcjonować. 

Lecytyna – na co pomaga?

Pierwsze skojarzenie z lecytyną to poprawa pamięci –  i w istocie tak właśnie jest. Oprócz tego jednak lecytyna ma korzystny wpływ także na:

  • koncentrację i ogólną wydajność mózgu;
  • wątrobę – pełni dla niej funkcję ochronną;
  • obniżenie poziomu „złego” cholesterolu;
  • układ nerwowy – ma właściwości stymulujące go;
  • przemianę materii – usprawnia trawienie;
  • układ krążenia – wspomaga krążenie krwi.

Oprócz tego lecytyna ma również korzystny wpływ na narządy wchodzące w skład układu trawiennego: wzmacnia ściany żołądka oraz zmniejsza ryzyko powstawania kamieni żółciowych. Dodatkowo wspiera regenerację organizmu po nadmiernym wysiłku fizycznym – dlatego stanowi istotny element diety sportowców oraz osób narażonych na częsty i długotrwały wysiłek, np. pracujących fizycznie. 

Lecytyna ma również istotny wpływ na przyswajanie witamin, szczególnie tych rozpuszczalnych w tłuszczach. 

Komu przede wszystkim pomoże lecytyna? 

Ponieważ lecytyna stanowi element budulcowy komórek i błon komórkowych w ludzkim ciele, jest niezbędna u każdego człowieka. Jej suplementacja jest jednak szczególnie zalecana osobom:

  • pracującym umysłowo i potrzebującym wsparcia wydajności mózgu oraz poprawy koncentracji;
  • narażonym na długotrwały stres;
  • pracującym fizycznie i intensywnie uprawiającym sporty;
  • spożywających alkohol i leki – lecytyna ma właściwości wspierające wątrobę;
  • w podeszłym wieku – gdy funkcjonowanie układu nerwowego jest już niestety gorsze.

Naturalne źródła lecytyny

Lecytyna to związek występujący naturalnie w pożywieniu, dlatego włączenie do diety produktów, w których się znajduje, pomoże zaspokoić zapotrzebowanie na nią. W jakich produktach spożywczych znajdziesz lecytynę? Jej źródła to przede wszystkim:

  • ryby;
  • nabiał;
  • zielone warzywa;
  • oliwki;
  • awokado;
  • orzechy;
  • pełnoziarniste pieczywo;
  • żółtka jaj;
  • rzepak;
  • soja;
  • siemię lniane (napar)
  • olej rzepakowy (nierafinowany).

Zawartość lecytyny w produktach spożywczych nie jest jednak zbyt wysoka, dlatego w stanach wzmożonego zapotrzebowania na tę substancję, dietę warto uzupełnić o suplementy diety wysokiej jakości.

Lecytyna – jak długo stosować? 

Ze względu na to, że lecytyna występuje naturalnie w wielu produktach spożywczych, nie ma potrzeby jej stałego uzupełniania za pomocą suplementów diety. Po produkty zawierające lecytynę zaleca się sięgać w przypadku wzmożonego wysiłku umysłowego (przede wszystkim wówczas, gdy koncentracja odczuwalnie spada) oraz fizycznego. 

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na lecytynę to 2– 2,5 g. 

Lecytyna – jaka najlepsza? 

W przypadku wzmożonego zapotrzebowania na lecytynę dietę warto uzupełnić suplementem diety zawierającym ten związek. Na rynku dostępna jest zarówno lecytyna w czystej postaci, jak i jako składnik suplementów diety o szerszym działaniu – jak Bodymax Plus. To suplement diety przeznaczony dla tych, którzy mają potrzebę wsparcia organizmu w stanach wzmożonego wysiłku fizycznego i umysłowego, narażenia na stres, a także w sytuacji spadku koncentracji i pogorszenia myślenia. 

W dziennej dawce (rekomendowana ilość to 1 tabletka dziennie) znajduje się aż 50 mg lecytyny. Oprócz tego w skład produktu wchodzą:

  • ekstrakt z korzenia żeń-szenia;
  • witaminy: A, B6, B 12, D, E i C;
  • tiamina, ryboflawina, niacyna;
  • kwas foliowy, biotyna, kwas pantotenowy;
  • magnez, miedź, cynk, żelazo, selen i jod. 

Suplement diety Bodymax Plus zmniejsza uczucie zmęczenia, poprawia samopoczucie i dodaje energii oraz wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego .