W naturze występuje cała masa witamin i minerałów, które są nam niezbędne do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia. Większość z nich możemy sobie dostarczyć wraz z jedzeniem, niektóre organizm produkuje sam, jeszcze inne – jak witamina D – syntetyzują się w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Żeby mieć pewność, że mamy odpowiedni poziom wszystkich tych związków, musimy dokładnie przemyśleć swój jadłospis i zaplanować go tak, by odpowiadał na wszystkie potrzeby naszego ciała. Jednymi z ważniejszych dla zdrowia witamin są te z grupy B. Gdzie występują, jak je dostarczyć i co jeść, by nigdy ich nie zabrakło? Na co wpływają te witaminy i dlaczego są tak ważne? Oto najważniejsze informacje o witaminach z grupy B.

Witaminy z grupy B – na co pomagają?

Na co pomagają witaminy z grupy B? Otóż ich wpływ na nasz organizm jest nie do przecenienia. Bez nich szwankuje odporność, wypadają włosy, pogarsza się kondycja skóry i mięśnie odmawiają posłuszeństwa. Każda z nich odpowiada za coś innego i każda jest równie potrzebna do zdrowia. Witamina B1, zwana również tiaminą, ma ogromne znaczenie dla naszej kondycji psychicznej. Niedobory objawiają się m.in. zmęczeniem, problemami z koncentracją, drażliwością. Nie mamy apetytu, tracimy siły i chęć do działania. Czujemy się zmęczeni i nie mamy na nic ochoty. Takie objawy powinny zmotywować nas do sięgnięcia po naturalne wsparcie w postaci… jedzenia!

Jeżeli z kolei zauważyliśmy u siebie długotrwałe problemy z kondycją włosów, skóry i paznokci, istnieje prawdopodobieństwo, że brakuje nam biotyny, czyli witaminy B7. Na co pomaga ta witamina z grupy B? Z powodzeniem można ją nazwać witaminą piękna, bo to właśnie ona stabilizuje pracę gruczołów łojowych, zapobiegając tym samym nadmiernemu wydzielaniu sebum i błyszczeniu się twarzy, to ona poprawia stan włosów i paznokci, to ona wzmacnia cebulki i zapobiega przetłuszczaniu się naszych pukli. Ale to nie wszystko. Biotyna usprawnia też działanie mózgu i reguluje przemianę białek oraz cukrów.

Bardzo istotna dla naszego zdrowia jest też witamina B9. Kwas foliowy – bo tak również nazywamy tę substancję – jest szczególnie ważny dla przyszłych mam. Jego niedobory mogą poskutkować nawet niedorozwojem płodu. Dzięki tej witaminie nasz organizm jest w stanie produkować nowe krwinki, zapobiegając tym samym anemii. Antykoncepcja hormonalna, alkohol i leki moczopędne zwiększają zapotrzebowanie organizmu na kwas foliowy. Warto o tym pamiętać.

Witaminy z grupy B – gdzie występują?

Wszystkie witaminy z grupy B są niezwykle istotne dla naszego zdrowia. Niedobory potrafią naprawdę sporo namieszać w organizmie. Dlatego tak ważne jest, by na bieżąco uzupełniać codzienny jadłospis o niezbędne dla zdrowia produkty. Nic dziwnego, że wiele osób zastanawia się, co zawiera witaminy z grupy B – jakie warzywa, owoce i inne produkty spożywcze będą najlepsze?

Gdzie znaleźć witaminy z grupy B, szczególnie zaś tiaminę? Jej spore pokłady kryją się w drożdżach piwnych, otrębach i kiełkach pszenicy. Do codziennego jadłospisu należy również włączyć wątróbkę, która dodatkowo jest bardzo bogatym źródłem żelaza. Do tego rośliny strączkowe i kasza gryczana.

Witaminę B9 znajdziemy z kolei w natce pietruszki, brukselce i brokułach. Bogate w nią są też rośliny strączkowe oraz pełnoziarniste, razowe pieczywo. Do tego pomarańcze, warzywa kapustne i jajka. Taka dieta z pewnością uchroni nas przed ewentualnymi niedoborami.

Gdzie występują witaminy z grupy B? Bardzo często znajdziemy je w podrobach, nabiale, jajach. Świetnym źródłem tych niezbędnych dla zdrowia substancji są również nieocenione rośliny strączkowe – fasola czy groch. Witamina B6 występuje też w rybach i bananach, a witamina B5 w orzechach włoskich, pestkach słonecznika i tłustym mleku. Żeby mieć pewność, że dostarczamy sobie wszystkich witamin z grupy B, urozmaicajmy dietę o te produkty.

żywność bogata w witaminy grupy B

Witaminy z grupy B – prawidłowa suplementacja

Bywają jednak sytuacje, w których jedzenie może nie wystarczyć. Jeśli pojawią się u nas niedobory, warto będzie uzupełnić je odpowiednimi suplementami i lekami. W zależności od tego, której konkretnie witaminy potrzebujemy, wybieramy inny preparat. Świetnie sprawdzają się również produkty typu „complex”, w których można znaleźć wszystkie witaminy z grupy B. Pamiętajmy jednak, by sięgać po nie w uzasadnionych przypadkach – przedawkowanie witamin jest możliwe i bywa groźne w skutkach.

Stosując suplementy, musimy pamiętać o zasadach bezpieczeństwa. Wybierajmy tylko sprawdzone produkty, doświadczonych firm farmaceutycznych. Zawsze stosujmy się do zaleceń opisanych w ulotce, a w razie wątpliwości skonsultujmy się z lekarzem lub farmaceutą. Jeśli to możliwe, uzupełniajmy poziom witamin na bieżąco, zdrowym, pełnowartościowym jedzeniem. To najzdrowsza i najbezpieczniejsza droga.