Która ze znanych nam roślin zawiera w sobie najwięcej kofeiny? Niekwestionowanym liderem w tej kwestii jest guarana. Występująca w niej kofeina ma 4-krotnie większe stężenie niż w przypadku ziaren kawowca. Nie obciąża przy tym serca, układu krążenia oraz żołądka, a w dodatku działa zdecydowanie dłużej. Co wiemy o właściwościach guarany i czy warto włączyć ją do codziennej diety? 

Co to jest guarana?

Czym jest guarana? To rodzaj krzewu z dużymi, czerwonymi owocami, wywodzącego się z terenów Ameryki Południowej, głównie Brazylii oraz Amazonii. Swoją pełną nazwę – Paulinia guarana, zawdzięcza niemieckiemu badaczowi, Christianowi Franzowi Paulliniemu. Nie oznacza to jednak, że to Europejczycy jako pierwsi odkryli jej niezwykłe właściwości, a następnie rozpowszechnili na Starym Kontynencie. Drugi człon nazwy, ten bardziej spopularyzowany, pochodzi od nazwy jednego z plemion Indian Ameryki Południowej – Guarani.

To właśnie rdzenni mieszkańcy Ameryki od wieków wykorzystywali lecznicze właściwości guarany. Z prażonych i mielonych ziaren przygotowywali energetyzujący napar, stosowany zarówno w celach zdrowotnych, jak i dla pobudzenia organizmu. Leczniczy preparat miał ponoć pomagać w przypadku problemów jelitowych, bólu głowy, gorączki, a dodatkowo stymulował pracę organizmu.

Co w takim razie znajduje się wewnątrz ziaren guarany? Jak już ustaliliśmy, jej nasiona zawierają w sobie ogromne pokłady kofeiny. Jej zażywanie powoduje pobudzający efekt, który wielu z nas kojarzy zapewne z wypiciem filiżanki kawy. Działanie guarany i wywołany przez nią efekt pobudzenia trwa jednak zdecydowanie dłużej. Jej egzotyczne owoce określa się mianem roślin adaptogennych – zwiększających wytrzymałość organizmu, poprawiających koncentrację oraz stymulujących w obliczu sytuacji stresowych. Guarana jest także źródłem wielu aktywnych związków, takich jak guaranina, adenina, cholina, katechina czy teofilina. 

Guarana – jaka najlepsza?

W jakiej postaci najlepiej stosować guaranę? Dziś ta roślina dostępna jest do kupienia w wielu różnych formach – znajdziemy ją w suplementach diety, napojach energetyzujących, dodatkach do herbat, tonikach czy środkach przeciwbólowych. Z uwagi na bardzo wysoką zawartość kofeiny, wykorzystuje się jedynie jej ekstrakt.

Powszechność guarany wynika z jej dobroczynnych właściwości, nie tylko tych pobudzających. Zawarte w niej kofeina, teobromina oraz teofilina stymulują układ nerwowy. Po suplement z dodatkiem guarany warto więc sięgnąć w obliczu zmęczenia i wytężonego wysiłku fizycznego lub umysłowego. Ekstrakt poprawia sprawność myślenia i podnosi koncentrację, zwiększając przy tym wydzielanie adrenaliny, dopaminy oraz serotoniny. To także doskonała alternatywa dla tradycyjnej kawy – osoby, które z różnych powodów nie powinny jej pić, mogą zastąpić czarny napój właśnie guaraną.   

Taki zastrzyk energetyczny może mieć bardzo pozytywny wpływ nie tylko na umysł. Jak przekonują badacze, kofeina zawarta w guaranie może mieć także oddziaływać na poprawę jakości życia seksualnego. Chodzi tu przede wszystkim o zminimalizowanie ryzyka wystąpienia zaburzeń erekcji. Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Teksasie, mężczyźni spożywający dziennie od 85 do 170 mg kofeiny, są mniej narażeni na problemy związane z niewydolnością seksualną [1]. Jej obecność w organizmie wpływa na rozluźnienie tętnić ślimakowatych prącia oraz mięśni gładkich ciał jamistych. W ten sposób wzmaga się dopływ krwi do rejonów odpowiedzialnych za podniecenie.

Substancje zawarte w guaranie mogą także wspomagać proces odchudzania. Wynika to z dodatkowych pokładów energii dostarczanych przez roślinę, ale także właściwości kofeiny, która może wspomagać organizm w spalaniu tkanki tłuszczowej. 

Guarana – co jeszcze warto wiedzieć?

Kto powinien zdecydować się na włączenie guarany do swojej diety? Jej suplementację zaleca się przede wszystkim osobom prowadzącym bardzo aktywny i intensywny tryb życia. Jej korzystne działanie będzie odczuwalne w przypadku przemęczenia, osłabienia odporności, problemów z utrzymaniem koncentracji, migren. Po guaranę sięgnąć mogą także osoby zmagające się z otyłością, wysokim cholesterolem oraz zaburzeniami krążenia.

Oczywiście w jej stosowaniu należy trzymać się zaleceń umieszczonych m.in. na opakowaniach suplementów diety. Stosowania guarany powinny unikać kobiety w ciąży i karmiące piersią, osoby w podeszłym wieku oraz zmagające się z problemami zdrowotnymi. Nie stosujmy jej także przed snem, ponieważ może prowadzić do kłopotów z bezsennością.


[1] https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/odchudzanie/guarana-na-odchudzanie-potencje-i-dobra-pamiec-wlasciwosci-guarany-aa-wzWz-Mxf6-8wcs.html